Saturday, April 30, 2011

Cara Hadapi saat putus Cinta~

Errr. Buat Tips la pulak Nur Wahida ni kn!Macam2 lah! Dah perasan nk jadi Doctor Love la tuu! Hahaha Boleh pakai ke tips aku ni? Hahaha Aku pun tak sure boley pakai ke x. But try la! :)

Mesti tyme breakUp tu kamu akan rasa Arghh damn! Putus la plak! Apesal Apesal. Aku sayang dia kot. Kenapa kenapa kenapa.? Hee Tu Contoh je lah! Tapi sure sangat2 tyme putus cinta itu antara tyme yg sangat menyedihkan.Ada orang sampai xlalu mkn. xleh nk tdo and habiskan masa dengan menangis dan menangis saje.Tambah2 bila sayang tahap yg xleh nk cakap mcm mana! mst tyme break tu harap nk korek je hati bg dia tgk how much kita sayang dia kn!Heee. Aku xkata sape2. aku tgk drama tv ni tau. tgk DRAMA DALAM TV OKEY!

Okey bila berhadapan situation yg mcm ni.1st of All kita motivate diri kita. Yup. Bagi aku la. Motivator terbaik kita adalah diri kita sendiri. Tak guna kalau sejuta org datang motivate kita tp kita xpernah nk motivate diri sendiri.sebab hanya tau diri kita mcm mana, So 1st of All, motivate la diri kita. Muhasabah lah diri anda :)

Kedua : Redhakan lah semua nya. Let him/ her Go, kalau itu yg boleh membuat dia bahagia. fikir lah For what nk ikat dia terus dgn kita andai dia xbahagia. Dia akan datang balik andai dia adalah jodoh kita sbb org yg d takdirkan bersama sentiasa mencari jalan untuk bersama at the End walau xkira sejauh mana dia pergi dan walau sejuta org yg dia jumpa. Tapi kalau sudah tertulis dia bukan untuk anda, bercinta 10, 20 tahun pun tetap tidak akan bersama :) Percayalah jodoh itu rahsia Allah :)

Ketiga : Yakinlah dengan Kuasa Allah yg satu. Yup. Sentiasa yakin Dengan DIA yg maha mengetahui di langit mahupun di bumi. Letakkan segalanya pada DIA, high water OR hell kita sentiasa ada Allah. Bila kita betol2 letakkan semua itu disitu, Badan yg lemah boleh menjadi kuat. Semangat yg patah boleh menjadi seteguh akar yg kuat. Sentiasalah bermohon kepadanya untuk sebuah kekuatan dan kesabaran. Bermohon bukan lah duduk tgk tv dan mintax, Ya Allah, Berilah aku kekuatan. Penghubung kita dgn Yang Esa adalah Solat. Solat dan bermohon lah!

KeEmpat : Janganlah berharap, Kerana sebuah Harapan itu menyakitkan. Yup. sebuah harapan itu akan sentiasa membuat kita terikat dengan masa silam.Bila kita sentiasa berharap, kita akan selalu mengigati. Dan for sure. yang INDAH sahaja. kerana org tidak akan pernah berharap pada yg TIDAK INDAH! perlu ke aku Ingatkan HAPPY ENDING hanya wujud dalam drama2 tv dan fairytale sahaja! Yup SAHAJA! Sebab dalam drama2 tv penonton tentu akan kecewa bila hero at the end tidak bersama heroin.dan bila ini berlaku, penonton akan mrah dan tidak mau menonton dan penerbit tentu akan rugi! Tapi ini Real Life. Apa yg terjadi tetap akan terjadi! 

Kelima : Bila dah bercinta tentu ada barang kenangan kan. Baju Couple lah,Gamba bersama lah.lagu bersama lah. Jangan buang sebab setiap benda itu adalah mempunyai sentimental value tersendiri. tapi buat sementara, letakkan semua itu dalam satu tempat yg tidak ternampak oleh mata dan abaikan lah dari mendengar lagu2 bersama or lagu2 sedey. kerana setiap itu akan membuatkan hati yg sedih akan bertambah pedih :)

Keenam : Buat lah sesuatu yg boleh buat anda lupa dia. xkira la pergi ice skating ke, daki gunung ke, bc buku ke, main game ke, berkayak ke, as long benda tu boleh buat anda leka dan seronok tp jangan lah buat aktiviti yg kerap dilakukan bersama dia kerana akan membuat anda makin mengigati dia :)

Ketujuh : Jangan lah pernah membenci, kerana bagi aku, kenapa harus kita bnci org yg pernah membahagian kita. walau apa yg terjadi.dia tetap org yg pernah cuba untuk mengukirkan senyuman pada wajah kita. Yang terjadi biar terjadi.walau sepahit mana, walau sesukar mana pun. jangan lah pernah membenci.terima lah Let Bygone be bygone. Aku tau memang susah sangat-sangat. Nak terima let bygone be bygone tu mungkin rasa dia mcm sedang mkn dgg mentah.Susah susah susah. Tapi percaya lah dengan terima semua itu lah. kita akan menjadi makin TABAH,MATANG DAN KUAT. Percayalah ada hikmah yg menanti! Allah xkn jadikan sesuatu tanpa sebab! aku tau nk terima tu pun bukan senang, tapi nk xnk memang kene terima. kenapa nk meratapi benda yg dah lepas. Aku tau sayang bukan boleh hilang dalam sebulan dua bulan. bukan jugak setahun dua tahun. benda yg di namakan perasaan adalah benda yg otak sendiri xleh nk handle. Perasaan boleh diabaikan, dan diabaikan, tp nk memadamkan sebuah perasaan tu, hanya mampu terhapus entah bila aku tatau! HAHAHA.

Orang kata masa adalah penyembuh terbaik. Masa boleh menghilangkan sakit dan luka hati tapi masa bukan jaminan memadam sebuah Cinta... 

Mencintai seseorang adalah pengorbanan. Pengorbanan untuk melihat dia bahagia walaupun BUKAN  dengan kita. Saat melihat dia bersama org lain, senyum lah dan ucaplah selamat Berbahagia. walau siapa dia pilih, mungkin ada reason mengapa dia pilih org itu dan bukan kita dan mungkin org itu adalah kebahagiannya. senyumlah untuk kebahagiannya walau mungkin terasa semua senyuman itu adalah palsu. Aku tau bukan mudah dan aku tau sangat payah, nak tengok org yg kita sayang mnyayangi orang lain!cuma HADAPI LAH DENGAN SENYUMAN! WALAU SEKADAR SATU FAKE SMILE



2 comments:

sepatah dua tiga empat patah :